Journalisten zijn vreemde wezens. Ook als jij ervan overtuigd bent dat jouw bedrijf, vereniging of organisatie aandacht van een (regionale) krant verdient, negeren journalisten je soms gewoon. Hoe denken die krantenschrijvers eigenlijk? Een paar tips.

Redacties van kranten en bladen houden van uitzonderlijke mensen en activiteiten, van prestaties, conflicten en rampen. Dus eigenlijk gewoon van precies dezelfde onderwerpen als hun lezers.
Trouwens, grappige, ontroerende en ludieke gebeurtenissen doen het in huis-aan-huisbladen ook vaak goed. Een blije foto van vijf generaties uit één familie bijvoorbeeld, de oudste oma met de schattige boreling op schoot. Van een lammetjesdrieling in het vroege voorjaar. Of van een ambtenaar van de burgerlijke stand die een huwelijk voltrekt op klompen, van een bruidspaar op klompen.

Ludieke actie
Tip 1: Ga op zoek naar manieren om jouw dienst, activiteit of product onder de aandacht te brengen zonder dat het klinkt als een reclamespot. Zorg bijvoorbeeld dat je met jouw bedrijf een prijs wint, bedenk een ludieke actie die echt vernieuwend is, onderneem iets wat aansluit bij de actualiteit. De kans dat je free publicity krijgt is dan het grootst.

Bierbrouwer
Leuk voorbeeld is de actie van de Haarlemse bierbrouwerij Jopen. Die maakte bekend dat ze zich bij de brouwerij zorgen maken over het verdwijnen van de naam Joop, omdat ouders hun baby niet meer zo noemen. De brouwerij riep alle Jopen op zich te melden en beloont ouders die hun kind zo noemen met een diner en een bierpakket. (www.jopenbier.nl)

Verspreidingsgebied
De locatie van jouw vereniging, bedrijf of organisatie doet er ook toe. Want misschien heb je een apparaat ontwikkeld dat dé oplossing voor het stikstofprobleem is. Dan lever je dus niet alleen een enorme prestatie, maar is dat wat je doet ook nog eens hartstikke actueel. Maar als jouw bedrijf in het puntje van Oost-Groningen staat terwijl de krant die je benadert verschijnt in een deel van Zuid-Holland, krijg je nul op het rekest. (In dit geval hebben we het over landelijk en zelfs internationaal nieuws trouwens.)

Tip 2 is dus: Ga na bij welk medium jouw nieuws past. Wat is de doelgroep en wat is het verspreidingsgebied? Misschien is de lokale krant niet geïnteresseerd, maar wel een landelijk vakblad uit jouw branche.

Stijl en spelling
Dan nog een laatste tip. Tip 3 dus. Zorg ervoor dat jouw bericht goed is geschreven. Je bent vast goed in je vak, maar misschien niet zo goed in formuleren en teksten schrijven. Je komt een stuk professioneler en geloofwaardiger over als jouw persbericht lekker loopt en correct is qua stijl en spelling. Er is vast iemand in jouw omgeving die de tekst voor je wil nakijken.

Advertentie of…?
Verder is het goed om te weten dat er in kranten drie soorten teksten staan: redactionele teksten, advertenties en advertorials. Een advertorial is betaalde redactie die eruitziet als een gewoon bericht. Om verwarring bij lezers te voorkomen, hoort hier in kleine letters ‘advertorial’ boven te staan.
Bij een advertentie bepaalt degene die hem betaalt wat erin staat, bij een advertorial ook grotendeels. Bij een redactioneel bericht doen journalisten dat, want een redactie wil onafhankelijk opereren en meerdere kanten van een onderwerp belichten. Dus ook voor- en tegenstanders aan het woord laten. Dit kan betekenen dat er van bedrijf X de ene week een prachtige advertentie of advertorial in een krant staat en een week later in diezelfde krant een kritisch bericht over hetzelfde bedrijf.

Onmisbaar
Kranten die huis-aan-huis verspreid worden leven van advertentie-inkomsten. Daarom zijn advertenties voor deze bladen onmisbaar. De huis-aan-huisbladen hebben nu eenmaal geen abonnees; lezers ontvangen deze kranten gratis. Een combinatie van een journalistiek bericht en een advertentie over jouw onderwerp is heeft extra impact (de kracht van herhaling).

Zoek contact
Denk je dat je iets vermeldenswaardigs hebt, maar twijfel je nog? Zoek gewoon eens contact met een redactie. Doe dat niet vlak voor een deadline, want journalisten zijn net mensen. Ze zijn eerder bereid met je mee te denken op een moment zonder stress. En o ja, stuur een leuke foto mee. (Dat waren eigenlijk tip 4 en 5.) Veel succes!

Auteur: Anne Marie Hoekstra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *